maanantai 30. kesäkuuta 2014

London Part 1

Nyt on kotiuduttu Lontoosta pidennetyn viikonloppuloman jäljiltä. En tosin tiedä onko kotiuduttu oikea sana kun tekisi mieli lähteä heti takaisin... Neljä päivää meni kuin siivillä kauniista maisemista, mahtavasta ruuasta ja hyvästä seurasta nauttien. Hyvä ystäväni Sandra asuu Lontoossa ja sainkin asustella hänen luonaan tuon ajan. Au pairina työskentelevä siskoni toimi matkaoppaanani ja oli suunnitellut kaiken valmiiksi jo ennen tuloani. Carefree summer vacation! Lontoossa oli koko matkani ajan paljon kesäisempi ilma Suomeen verrattuna :D

Koko matkan ajan tuntui, että mulla on uskomattoman hyvä tuuri. Alkaen jo Arlandan lentokentältä kun ostin Cosmon ja seurana oli juuri sellaiset lasit joita olen toivonut. Saavuin portin eteen odottelutilaan juuri kun sieltä oli lähtenyt ilmeisesti häitä juhlimaan porukka ja eräs lentokentän työntekijä tarjosi minulle ylimääräiseksi jääneen täytetyn sämpylän, smoothien ja hedelmiä.

Lontoossa mua tosiaan tervehti aivan ihana auringonpaiste. Ensimmäisen päivänä poukkoilin ihan yksikseni ympäri Lontoota, sillä mun matkaoppaallani oli töitä. Mua tämä ei todellakaan haitannut. Hyvät juoksukengät kun oli alla niin jaksoi painella pitkin Lontoon katuja myöhään iltaan asti. Metro tai englantilaisemmin tube on myös hyvin yksinkertainen ja helppo käyttää, kaikista "hankalinta" taitaa olla muistaa linjojen nimet. Nekin tosin oppii nopeasti. Ihan ensimmäisenä kävin kiertelemässä National Galleryssa. Kulttuurikierros jatkui kun siirryin ihailemaan Harrodsin tavarataloa. Voi sitä kateuden määrää kun näin miesmyyjien hipelöivän ihania käsilaukkuja ja koruja...! Loppupäivä kului Oxford Streetillä shoppaillessa. Ihmeen hyvin sitä osaa itseään hillitä. Ostin vain tarpeellista tavaraa, ihan tosi ;)

Mun loman toinen päivä oli yhtä kävelymaratonia. Lähdettiin aikaisin aamulla liikkeelle Trafalgar Squarelta ja suunnattiin kävellen Thamesin toiselle puolelle. Pääministerin asunto, Big Ben, London Eye, The Shard, The Tower Bridge... Name it, I've seen it! Olisi mielenkiintoista tietää paljon käveltiin, sillä liikkeellä oltiin todellakin aikaisesta aamusta myöhään iltaan. Maisemien lisäksi ruokapuoli oli hyvin hoidossa: Borough Marketin herkuista nautittiin Thamesin etelärannalla istuen, Garfunkel's ravintolassa syötiin päivällistä ja iltapala napattiin WholeFoodsista. Kierreltiin jälleen ostoskaduilla Oxford Streetillä, Carnaby Streetillä ja Bond Streetillä.  Kensingtonin palatsin mailla maattiin picnicillä iltapäivällä auringosta nauttien ennenkuin käveltiin kauniin Hyde Parkin läpi. Päivän lopulla hämärän tultua käveltiin taianomaisen Lontoon läpi. Nukkumaan ei olisi halunnut mennä ollenkaan!

Mut hyvin tuntevat voivat uskoa millaiseksi lapseksi taannuin kun sisko kertoi varanneensa meille liput mammuttinäyttelyyn Natural History Museumiin! Saatiin ihan marssia pitkän ihmisjonon ohi suoraan sisälle ;) Mielenkiintoisen näyttelyn vetonaulana oli hyvin säilynyt pienen Lyuba mammutin keho. Kuvia ei valitettavasti saanut ottaa pienokaisesta... Tsekattiin vielä dinosaurus näyttely ennen siirtymistä Camden Towniin. Kulttuurista kiinnostunut kun olen, niin täällä söin aidon englantilaisen Fish&Chipsin. Tässä vaiheessa kesäinen Lontoo päätti päräyttää ilmoille kaatosateen ja siirryttiin Westfields ostarille kiertelemään. Kyllä voi ostoskeskuksella olla kokoa! Siirryttiin myös hieman pienempään Southside ostoskeskukseen ennen tuhtia pubi illallista. Possua uusilla perunoilla siiderin kera. Täydellinen lopetus päivälle!

Viimeinen päivä Lontoossa tuli ihan liian pian. Vaikka sinä aamuna ei olisi tehnyt mieli nousta sängystä ollenkaan, pistää vain silmät kiinni ja toivoa että jälleen vasta torstai niin ylös piti nousta, sillä siskon kanssa olin kuitenkin sopinut treffit Henry's ravintolan eteen. Aikaa ei ollut ollenkaan hukattavaksi. Aamiaiseksi söin kunnon tuhdin englantilaisen aamiaisen. Sisko veikkasi etten olisi jaksanut syödä sitä, mutta jos mä tuollaisia saan syödä vain neljän vuoden välein (viime Lontoon reissusta on niin kauan!) niin hyvin se uppoaa. Ja taivaallisen makuista oli! Buckinghamin palatsin vartijoiden vaihdon jälkeen käveltiin St. James's Parkin läpi ihailemaan Big Beniä ja London Eyetä. Tämän jälkeen hain kimpsuni ja kampsuni Sandran luota ja suuntasin siskoni asuinalueelle. Wimbledonin lähistö piti käydä tarkastamassa julkkisten varalta, vaikka en tenniksestä kiinnostunut olekaan. Ehdittiin vielä nauttia hieman Englannin maukkaasta tarjonnasta (kuten maailman parhaasta kaakaosta ikinä), ennen kuin jouduin lähtemään kotia kohti. Haikein mielin sanoin siskolle ja Englannille hyvästit. Kova ikävä on jo nyt <3

Seuraavassa postauksessa esittelen Lontoon ostoksia!

Sister selfie! <3

1. Ääääääää mikä matkakuume! No, päsenhän mie viikonloppuna Savonlinnaan, haha :DD

Ihana reissu siulla kuulostaa olleen! <3

1. Onhan se Savonlinnakin hyvä paikka matkustaa! Varsinkin jos alkaisi tuo aurinko paistamaan oikein kunnolla ;D

2. Oi ihana kaupunkireissu sulla takana ja hyviä kuvia! Kyllä hinku päästä Lontooseen kasvoi tän myötä :) Itse en oo pitkiin aikoihin ollut kunnon kaupunkilomalla (jos viron visiittejä ei lasketa) joten kyllä kaupunkireissukuume kasvoi tän myötä pahasti... :D Haaveissa olisi katsastaa noita samoja maisemia ja päästä esimerkiksi johonkin hyvään musikaaliin Lontoossa (shoppailua tietenkään unohtamatta :D). Maybe some day!

1. Tuolla mainostettiinkin monia mielenkiintoisia musikaaleja. Itse keskityin lähinnä kaupungilla kiertelyyn ja siihen shoppaamiseen, joten en ehtinyt käydä katsomassa musikaalia. Tällä kertaa ainakaa ;)

Kiitos kun piristät päivääni kommentillasi! :)